söndag 19 juli 2009

Fish-surprise-5000

Med anledning av att min besöksräknare har passerat 5000, är det dags att ge bort något igen. Men, eftersom ni alla har varit med om att få räknaren att snurra så snabbt tycker jag att alla ska få del av kakan. Så här kommer mönstret till mina fiskar. De är lätta och går snabbt att knåpa ihop.
Hoppas många av er får glädje av mönstret.



GULDFISK

Kropp
V1: Virka 10fm i en magisk ring.
V2: *1fm i 1:a m, 2fm i nästa m* upprepa 5ggr (15)
V3: *1fm 2 m, 2fm i nästa m*
V4: 1fm i varje m.
V5: *1fm i 3 m, 2fm i nästa m* (25)
V6-10: 1fm i varje m.
V11: *1fm i 3 m, virka 2fm tills*
V12: 1fm i varje m.
V13: *1fm i 2 m, virka 2fm tills* (15)
Sätt i ev säkerhetsögon och stoppa innan du virkar vidare.
V14: *1fm i 1 m, virka 2fm tills*
V15: *2fm tills varvet ut, avsluta.

Stjärtfenor
virka 3
Lägg upp 12lm. vänd.
Virka 1fm, 2hst, 2st, 2dst, 2st, 2hst, avsluta.
Bröstfenor
virka 2
Lägg upp 7 lm, vänd.
Virka 1fm, 2hst, 1st, 2hst, avsluta.

Ryggfena
Lägg upp 6lm, vänd.
Virka 1fm, 1hst, 2st, 2dst, 1trippelstolpe, avsluta.

Ögon
Virka 7fm i en magisk ring, avsluta med en sm i första fm.
Sätt i säkerhetsögon genom både ögonvita och kropp innan du avslutar kroppen.

RANDIG FISK
Den randiga fisken har samma kropp och ögon som guldfisken, bara fenorna är annorlunda.
Stjärtfena
V1: Lägg upp 9lm, vänd.
V2: 8fm, vänd.
V3-6: Virka fram och tillbaka utan lm i vändningarna. Antal m minskar då för varje varv. Sista varvet får då 3fm. Avsluta.

Bröstfenor
virka 2
Lägg upp 4lm, vänd.
Virka 1fm, 2hst, avsluta.

Ryggfena
Lägg upp 6lm, vänd.
Virka 1fm, 1hst, 2st, 1dst, avsluta.

48 kommentarer:

Lobben sa...

super söta fiskar du gjort. Tack för mösntret du lagt ut, får väl ta och göra en liten firre jag också vid tillfälle.
Vart någonstans beställer du ögon?

Sofie sa...

Tack så mycket för mönstret!!! En randig fisk står absoulut på min att göra lista!

Pom A sa...

Tackar! De är underbara.

Ha en härlig sommar
Pom

Pixi sa...

Grattis till alla dina besök o TACK SÅ MYCKET för dina underbara fiskmönster!! !Kram kram =)

Anonym sa...

Hitta din sida idag och älskar dina små virkade söta djur!!!!

Anna-Snoddas sa...

Åh, tack så jättemycket! Dina firrar är helt underbara! :)

Evas Passion sa...

Tack sa mycket!!!Dom ar ju jattefina!!!De ska jag prova.Ha en bra dag!!

Emilia sa...

Grattis till många besök och tack för mönstret!

Jullan sa...

Kul att du lägger ut dina mönster!!
Här hinner vi inte virka något just nu. Virknålen plockar jag nog fram igen till hösten eller någon regnig dag!
Stor kram till dig och familjen

Ida´s kreativa sa...

Vad roligt att du delar med dig av mönstret, älskar verkligen guldfisken och kommer defenitivt virka den snart :) Håll koll på min blogg så kommer även jag bjuda på ett mönster snart ;)

Nette sa...

Tack för att du bjuder på mönstret, de är verkligen jättefina! :)

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Jag tog ett 25-pack från 6060, men jag tycker "hon" är dyr. Jag hittade en kille på ebay som sålde stora partier med säkerhetsögon...

Sunna sa...

Tack snälla för det, ska prova redan ikväll

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Får jag locka med en liten award? ;)

http://virkaholic.blogspot.com/2009/07/nu-ar-de-klara-jag-hoppas.html

Marika på Odlingspyssel sa...

Man skulle kunna sätta små magneter i munnarna och få pussfiskar :)

rosa:-) sa...

Hei hei:-)
Både jeg og jentene mine skal hekle fisker i løpet av høsten. Vi digger dem!
Alltid koselig å titte innom bloggen din, den er HÆRLIG:-)
God sommerferie!

IA Nyckelpiga sa...

Upptáckte just fiskmönstret. Tack för det! Dom är mycket söta och precis vad jag behöver.

Katarina sa...

Åh vilka söta fiskar!
Tack för att du delar med dig!! =)

Zanna sa...

Åh vilken härlig liten fisk, den ska provas :) Jag har en fundering, du har inte lust att översätta fåret saun mönstret ;)?

Anna sa...

Tack för mönstret! Ska provvirka en fisk, om jag lyckas så kanske jag gör tilräckligt många för att knåpa ihop en mobil sill systerdottern i julklapp. :)

Anna sa...

Tack för mönstret! Ska provvirka en fisk, om jag lyckas så kanske jag gör tilräckligt många för att knåpa ihop en mobil sill systerdottern i julklapp. :)

Marie sa...

Tusen tack för detta fina mönster! Här ser du resultatet av en liten guldfisk: http://mariesgalleri.blogspot.com/2009/09/petrus-ii-ar-har.html

med nål och tråd sa...

Så roliga små fiskar.

Efwa - Medea sa...

Hittade just fiskarna i ett akvarium hos IA Nyckelpiga. Superfina! Datorfodralet var också fint.

John sa...

Jag gjorde en firre precis! Blev ganska söt.
Tack för ett bra mönster..

Anneli sa...

Jätte söta fiskar. Har själv nu gjort några stycken och gett bort, de blev mycket uppskattade.Tack för mönstret.

Anonym sa...

Vad betyder stjärnorna? ><

Häxan Sytant sa...

Det som står innanför stjärnorna ska upprepas varvet ut.

Anonym sa...

Tack! Har undrat ett tag nu över den exakta förklaringen!
Har nyligen börjat med amigurumi.
Du är inspirerande :) Tack!

Chuugurumi sa...

"V14: *1fm i 1 m, virka 2fm tills*"
Jag förstår inte riktigt (Är ny på det här med mönster)... Ska jag bara virka en fm och sedan två till?
Jättesöta fiskar :D

Häxan Sytant sa...

"2fm tills" är en minskning (tills = tillsammans)

Anonym sa...

Tack för att du delar m dig av dina mönster!
Ja hade oxå lite truligt m o begripa en del i guldfisk-mönstret (som sign Chuugurumi!).
Är inte så bra på virkning, o då fattar man kanske inte riktigt allt.
Jag fastnade på v 11.
De var dehär "tills" som ja inte blev klok på. Men man virkar ihop TVÅ maskor alltså? (så det blir EN??)
Det är väl så man minskar...?

Tack igen, inte minst för ditt tålamod o extra förklaringar till oss "nybörjare" (har ju märkt att ja inte e ensam om en del frågetecken)!

/Mian

Anonym sa...

Hej! Verkligen en underbar guldfisk! Jag undrar vilket garn och nålstorlek du använt?
Mvh Lina

Häxan Sytant sa...

Lina: Fiskarna är virkade av Drops Muskat med virknål nr 2,5. Kul att du gillar dem!

Anonym sa...

Tack! Det är inte helt lätt att hitta garn i den färgen! =O)/Lina

Tångsnällans blogg sa...

Hej! Tack för att du delar med dej! Vilka härliga fiskar! Dom måste jag bara försöka virka! Hälsningar Crea

Virkningsverksta'n sa...

Hej!!
Söta fiskar!!!
Vi virkade de för något år sedan, men då hade vi ingen blogg.
Men du som läser detta kan gärna gå in på virkningsverkstan.blogspot.com!!!

VirkStina sa...

Tack för mönstret!Jag har knåpat ihop två stycken firrar!

martina sa...

Tack för ett underbart mönster på fiskarna =) Har hittills fått till tre, en stor o två små och fler ska det blir...

Sofie sa...

Tack för mönstret på dom jättesöta fiskarna :) Tror att jag ska göra en på engång!

Pysselpinglan sa...

Verkligen fina och roliga o snabba att göra, tack så mycket!! =)

Anonym sa...

Tack för mönsterna på fiskarna! Jag använde dem som grundmönster till en tavla jag gjorde som avskedspresent till mitt jobb. Här kan du se reslutatet: http://www.sysidan.se/albums/admin/viewpic.htm?ID=79293
mvh Emma

M sa...

Åh vilka fina virkade fiskar!

nicole sa...

Vad fint! Tack för att du delar med dig av detta.

Gomorgenfrue/Christina sa...

Tak for din fine DIY, jeg har netop søgt på nettet efter små fisk til min datter (jeg er ved at leve et fiskespil) - hvis du har lyst til at se resultatet :)

http://gomorgenfrue.blogspot.dk/2012/07/fisk.html

Cornelia sa...

Jättefina mönster och figurer! Är nybörjare och har en fråga angående avslutet - är det med en smygmaska? Får inte alls avslutet på ryggfenan lika 'högt' som på bilden...

Anonym sa...

Å vad söta. ungefär hur långa blir det?
Mvh Agneta

Garnhelena sa...

Tack för ditt mönster på guldfisken. En har fått se dagens ljus idag men har bara tillgång till torra vattnet. Du kan titta på den på http://garnhelena.bloggo.nu/Fiskarna-simmar-i-vattnet/

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin